Ippon Trophy 4 Kids Antwerp - Merksem

Bruggeman Sien 1° plaats
Peralta Andres 2° plaats

Beknopt het tornooiverslag van Antwerpen 13/11/2011 door Eddy Bruggeman

Met 3 pupillen en 1 miniem was Judoclub Herzele vertegenwoordigd.

Na een goede opwarming van Andy, begonnen Sien en Andres gelijktijdig aan haar wedstrijden. Andres had het de eerste twee wedstrijden moeilijk. Zijn eerste wedstrijd verloor hij met waza-ari. Zijn tweede met ippon. Na wat peptalk van de papa, heeft Andres zich herpakt en scoorde met Ippon. Hij werd 2e in zijn poule.

Sien had enkele gekende tegenstanders: Van Den Bosch Merel uit Wouw (Nederland) en De Letter Amber uit Zelzate.

Sien had het in haar poule van 5 aanvankelijk moeilijk. Ze won haar eerste wedstrijd met één yuko, haar tweede met 2 yuko’s. Daarna waren de openingen iets groter bij de tegenstanders, waardoor Sien won met 2x waza-ari en haar laatste camp met een houdgreep afronde na een tai toshi.

Jitse was gekomen om te scoren met ippon. En natuurlijk moesten het mooie zijn.  Zijn eerste wedstrijd was meer gesloten. Kleine openingen en goed verdedigend werk van de tegenstanders. Echter kon Jitse zijn geliefde worp steeds uitvoeren: ippon seo nage.

Ze hadden in Antwerpen beter de prijs van “snelste” en ook “mooiste” ippon voorzien. Tegen de enige Nederlander in zijn poule haalde Jitse fors uit. Die had Jitse al bezig gezien in zijn vorige kamp en was al onder de indruk. De extra richtlijnen van de papa uit de tribune mochten niet baten: na 4 seconden rolde hij mooi over de schouders van Jiste om dan  plat op de rug op de tatami te landen.

De organisatie was voorbeeldig, en vanuit de tribune was het mooi volgen over de 4 matten. Ook in de namiddag kon Jos de eer van Herzele hoog houden. 1 Nederlander in zijn poule en terug een gekend gezicht: iemand van op het interprovinciaal tornooi in Leuven. (toen tegen gewonnen na het scoren van 5 yuko’s en 1 ippon).

Jos mocht beginnen tegen de man uit Wouw. Net voor het einde scoorde Jos de verlossende ippon door een mooie veegbeweging. Zijn tweede wedstrijd was tegen iemand uit La Louvière. Na een fout tegen, scoorde Jos een mooi uitgevoerde tai toshi: ippon.

De derde wedstrijd was de moeilijkste: De tegenstander van Leuven ging zich nu niet zomaar laten doen. Echter, na een ko uchi gari

(= waza-ari) maakte Jos een einde aan de kamp door de houdgreep 15 seconden vol te houden.

$p$p