Tornooi Zelzate - Zelzate

De Mangelaere Lucas 1° plaats
Van den Herrewegen Jitse 1° plaats
Bruggeman Sien 2° plaats

Met 4 pupillen was Judoclub Herzele afgezakt naar Zelzate. Ook al was het “eetfestijn”: ideaal voor de ouders! Eerst sport voor de gasten en dan “voeten onder tafel!” Slechts 1 meisje …..

Een sterk bezet tornooi: 30 poules voor de jongens en 12 voor de meisjes.

Sien kwam als voorlaatste op de mat en werd sterk aangemoedigd. In haar eerste kamp koos ze resoluut voor de aanval. Haar tegenstandster verdedigde met brio…maar doordat er niet gescoord werd, kwam de beslissing van de scheidsrechter naar Sien toe. In haar 2e kamp kon ze scoren met ippon na enkele grondgevechten. Haar 3e kamp veloor ze met houdgreep die eigenlijk na 10 seconden moest beëindigd worden. (Sien kwam nochtans op haar knieën, maar kon de greep niet volledig doorbreken volgens de scheidsrechter.) Toch niet slecht want haar tegenstandster had de andere twee kampen met ippon gewonnen.

Lucas mocht onmiddellijk aantreden. Zijn coach Emiel zag Lucas zijn eerste kamp winnen met een Yuko. Lucas kwam in zijn tweede kamp helemaal los, want na een yuko scoorde hij ook een waza-ari. En in zijn derde kamp, na enkel felle grondgevechten kon Lucas een houdgreep tot aan “het belleke” volhouden. Een verdiende eerste plaats in zijn poule.

Jos moest afwisselend met Lucas op de zelfde mat aantreden. Emiel kon het niet gemakkelijker hebben. Jos kwam scherp voor de dag en liet de perfectie van techniek zien. “voetje zetten en tegenstander er over trekken”… Ippon in zijn eerste kamp. Zijn tegenstander in de tweede wedstrijd was een stuk sterker. Het ging er hevig aan toe. En telkens kon die gladde paling uit een ingezette houdgreep kruipen…(tot 3 x toe) Er werd niet gescoord, dus besliste de scheidsrechter het voordeel naar de meest aanvallende = Jos. In zijn derde kamp scoorde Jos eerst een waza-ari, om daarna onmiddellijk de kansen van zijn tegenstander te ontnemen met een houdgreep. Mooi, en een verdiende eerste plaats.

Jitse moest als laatste van Herzele aantreden. Het was echt de moeite waard om te wachten. En zoals in het vorig verslag (Wouw) moet de kijker wakker zijn vanaf het begin. Jammer voor de tegenstanders die dit verslag mogelijks lezen, maar het moet gezegd. De reporter van dienst heeft veel ippons gezien in Zelzate, maar het werd even stil na de eerste score van Jiste. Die trok zijn tegenstander onmiddellijk over zijn schouder met een mooie Ippon ippon seoi nage (staand uitgevoerd) en deze kwam eigenlijk wel hard neer. Zijn tweede kamp was op een detail na eigenlijk idemdito… gewoon prachtig! Zijn laatste kamp wilde Jitse ook in schoonheid afsluiten. Hij draaide iets te ver in, waardoor de tegenstander “te zwaar was”. Door hem terug af zijn rug te schuiven en op het gepaste moment even op de knie te zitten werd de tegenstander ook op zijn rug geploft.

Samengevat: 3x1e en 1x2e bij de pupillen. Een schitterend resultaat.

$p$p