Tornooi U11 - Aalst

Goossens Favor 3° plaats
De Rouck Femke 3° plaats
Franck Simon 4° plaats

Met 8 pupillen was Judoclub Herzele sterk vertegenwoordigd. Met 2 meisjes erbij werd eindelijk alle beschikbare matten gebruikt! En deze deden het niet slecht.

Femke werd niet als winnaar verkozen door de scheidsrechter in haar eerste, sterk bevochten kamp. In haar tweede kamp kwam ze te kort tegen een tweedejaars.

Sien was ongelooflijk! Niemand had verwacht dat ze na 45 seconden haar tegenstandster in houdgreep dwong. Haar tweede kamp won ze met ippon. In de derde kon ze nog een houdgreep onderbreken, maar de tegenstandster had meer ervaring en Sien verloor door houdgreep.

Jos mocht als eerste Herzeelse judoka op de mat. Hij toonde onmiddellijk hoe het moest. Wie niet snel ter plaatse was, had het spektakel gemist want ieder kamp duurde max 25. seconden.(zonder de duur van de houdgreep) Eerst scoren met waz-ari en daarna steeds afronden met houdgreep. Zijn laatste kamp was onmiddellijk ippon in zijn voordeel.

Franck Simon kwam in een moeilijke groep terecht. Simon verkocht zijn huid duur maar kwam steeds te kort. Zijn eerste wedstrijd kwam hij 1 yuko te kort om te winnen. De andere werden steeds met ippon in zijn nadeel beslecht.

Inigo won zijn eerste kamp overtuigend met 1 yuko en 1 waza-ari. In zijn tweede kamp kon hij een houdgreep niet doorbreken. Jitse , Favor en Jarne vochten bijna op dezelfde tijdstippen. Jitste moest wennen aan de manier van starten in Belgie. (had al 3x in Nederland meegedaan waarvan 2x 1e plaats aldaar) Zijn eerste wedstrijd controleerde hij goed en scoorde snel een waza-ari. In zijn tweede wedstrijd kwam hij helemaal los en na een yuko werd de wedstrijd met houdgreep voortijdig beëindigd. In zijn derde kamp, werd een concentratiefoutje hem fataal. Een zwaar bevochten wedstrijd werd met ippon in zijn nadeel, net voor het einde van de kamp, hem fataal.

Favor kwam sterk uit de startblokken, maar de eerste twee tegenstanders waren te sterk. In zijn derde kamp liet hij zijn perfect uitgevoerd houdgreep onderbreken door een listig verschuiven van de tegenstander buiten de mat. Maar Favor wierp zijn tegenstander met ippon op de mat. Prachtig.

De grootste verrassing kwam echter van Jarne. In een poule van 5, voedde zijn eerste wedstijd hem veel zelfvertrouwen. Een Yuko en Ippon in minder dan 20 seconden. Prachtig! In zijn tweede wedstrijd kon hij na een yuko, onmiddellijk in houdgreep genomen, zelfs nog de luxe permitteren om de houdgreep te onderbreken. (de scheidsrechter deed door zijn zwaaibeweging, Jarne de houdgreep lossen….) De “trainer van het moment” kreeg bijna ter plaatse een kleine hartstilstand. De andere wedstrijden kunnen kort samengevat worden in steeds 10 seconden: Ippon bij eerste indraaibeweging. Doordat de “trainer”, daarna het lossen van houdgrepen als onaanvaardbaar indramde, moest de scheidsrechter Jarne, in zijn laatste wedstrijd, hem van de tegenstander “los” trekken.

Ook dat is Judo bij de beginners. Eind goed, al goed…. Mooie resultaten voor de pupillen.

$p