Groen/blauw - Lokeren

Datum: 22-04-2001

Het provinciaal kampioenschap voor groene en blauwe gordels te Lokeren is een tornooi met een goed bezet deelnemersveld en een haalbaar niveau, hierdoor lagen de verwachtingen bij de Herzeelse judoka’s zeer hoog. De hoge verwachtingen werden nog versterkt omdat 3 van de Herzeelse deelnemers hun titel kwamen verdedigen. De verwachtingen werden ruimschoots ingelost met 2 gouden, 2 zilveren en 1 bronzen medaille. Met 5 medailles op 7 deelnemers keerden zij tevreden terug….

Ine VAN CAEKENBERGHE(<57 kg, belofte) eerste plaats! In de eerste wedstrijd van het tornooi kwam onmiddellijk het grote kanon van Herzele in actie, onze favoriete Ine, die de favorietenrol prachtig vervulde. Ze legde een schitterend wedstrijdparcours af en won telkens met ippon: de eerste gouden medaille was binnen. De finale won Ine tegen Brendy Vermeir die ze na een halve minuut muurvast geklemd hield in houdgreep
Tim DE SCHAMPHELAIRE(<55 kg, belofte) derde plaats! Niet lang erna kwam een ander kanon in stelling: Tim die zijn tweede plaats van vorig jaar verdedigde.Tim begon sterk met ippon, maar tijdens de tweede kamp draaide hij zichzelf in een worp, bijgevolg: ippon verloren. Niet erg, hij herpakte zich sterk in de kleine finale en wint met ippon: het brons was binnen Flink gewerkt!
Edwig DE VUYST(<100 kg, senior) tweede plaats! Verliest zijn eerste match met ippon, in zijn enthousiasme komt Edwig goed in, maar smijt ongelukkig genoeg zichzelf in plaats van zijn tegenstrever; Hij neemt een grandioze revanche in zijn tweede kamp: ippon Niets houdt Edwig nog tegen en hij spijkert zijn tegenstander dan ook keihard tegen de mat: ippon.
Sam SCHELFHOUT(<60 kg, belofte) Dan was het de beurt aan Sam, weer jong aanstormend talent. Deze keer kreeg hij het niet voor mekaar, hij verliest met ippon in de eerste ronde, ook in de herkansingen moet hij het onderspit delven. Niet opgeven, Sam.
Joost (<81 kg, junior) Ook Joost was vol zelfvertrouwen na een lange afwezigheid op tornooien aan de wedstrijden begonnen maar het zat hem echt niet mee deze keer. Hij werd vrijgeloot in de eerste ronde, maar verloor twee maal met ippon tegen. Blijven trainen Joost, volgende keer ben je de tegenstanders zeker te snel af!
Steffen HAEGEMAN(<73 kg, junior) tweede plaats! Steffen treedt aan in een zware categorie, maar veel deelnemers waren er niet. Hij komt trouwens zijn derde plaats van vorig jaar verdedigen. Steffen treedt aan tegen een judoka die hem niet onbekend is, hij heeft er eerder al van verloren. Het is dan ook tijd voor revanche en wint met ippon. Zij tweede wedstrijd rondt hij vlug af met ippon. De finale verliest hij tegen een streekgenoot uit Zottegem.
Jan DE GROOTE(<66 kg, junior) eerste plaats Dit was de revelatie van het tornooi. Eerst wou Jan niet meedoen: hij had geen goesting, zag het niet zitten, enz… Gelukkig voor hem en voor de judoclub bedacht hij zich op het allerlaatste moment en nam toch deel. Niet zonder succes, zo mag blijken. Zijn eerste twee wedstrijden moet hij vechten tegen seniors (!). Zonder moeite mept hij beide veteranen tegen de mat en verdient dan ook terecht twee maal ippon. Voor de finale moet Jan opnieuw vechten tegen een senior. Ondanks de vurige aanmoedigingen van zijn nagelbijtende supporters gaat de kamp gelijk op. Tot zijn tegenstrever Jan in een soort van offerworp gooit. Op dat moment komt dan ook grote klasse naar boven: Jan forceert een spectaculaire overname en zwiert zijn tegenstrever naar de tweede plaats. Schitterend!