Mandeltornooi - Izegem

De Saedeleer Kevin 3° plaats
Geerts Ine 3° plaats
Van Gutte Renaat -

Ter voorbereiding van de "Bekers van Deinze" trokken we met 3 Herzeelse judoka's naar het Westvlaamse Kachtem (Izegem) voor het Mandeltornooi. Dit tornooi telt niet mee voor het Oostvlaams jeugdtrofee en daar kunnen onze judoka's eens zonder complexen voluit gaan. Helaas moest onze regionaal kampioene Lien MOREEL afzeggen wegens ziekte. We waren een beetje (veel) onder de indruk van de zeer vlotte organisatie en het stijlvolle verloop van het tornooi: voor alle wedstrijden waren er 3 scheidsrechters, de scheidsrechters en de lijnrechters werden allemaal voorgesteld en de finales vonden plaats op het einde van het tornooi én op de middelste van de drie wedstrijdmatten. We zagen

flinke judoka's aan het werk en mooi en verrassend judo. De verre verplaatsing was de moeite waard en we gaan zeker terug! Kevin DE SAEDELEER (cat. <38 kg) moest met zijn 34,3 kg terug aantreden in de -38kg. Hij was dan ook de lichtste van de zes deelnemers uit zijn poule. Zijn eerste wedstrijd was tegen Simon DEVOLDERE (JC Oostkamp en 2° plaats in het Westvlaams klassement). Tot verwondering van de omstaanders bood Kevin hardnekkig weerstand en ontweek hij op een slimme manier telkens de Morote-seo-nage van DEVOLDERE. Gelukkig won Kevin in de herkansingen en haalde hij zo zijn bronzen medaille binnen.
 Renaat VAN GUTTE vecht in de cat. <50 kg . Hij begon gretig aan zijn eerste kamp en had slechts 1 minuut nodig om zijn tegenstander te vloeren. In de tweede ronde trad hij aan tegen Atom MARTIROSYAN (JC Eernegem en 4° plaats in het Westvlaams klassement). De kamp ging gelijk op en beiden moesten uit hun kennis en kracht putten. Bovendien is MARTIROSYAN een beresterke kerel. Halverwege ging het echter mis en viel Renaat op zijn hoofd. Geblesseerd moest hij voor het verdere verloop forfait geven. Ine GEERTS (cat. <40) had dezelfde handicap als Kevin: ze was met 36,1 kg net te zwaar voor de cat. -36. Opgeven staat niet in haar woordenboek en ze weerstond vrij lang tegen Maité VERMEERSCH (JC Hooglede, 1° plaats in Westvlaams klassement én Belgisch kampioen 2004). Ook tegen Laurence SCHEPENS (JC Eernegem, 7° plaats in het Westvlaams jeugdklassement) hield ze een tijdje stand. Nog enkele kilo's spieren kweken en Ine blijft een ernstige podiumkandidaat.